woensdag 1 maart 2017

#40dagenbloggen

1 maart vandaag, voor velen is het dus dag 1 van #dagenzondervlees. In mijn geval is een dag zonder vlees daarentegen nu niet echt een uitdaging. Toen ik 14 was werd ik grotendeels vegetariër en de jaren die volgden zou ik alleen maar strikter vegetarisch gaan eten. Op dit moment, bijna 18 jaar later eet ik geen vlees, geen vis, geen kaas met dierlijk stremsel, geen legkipeitjes,...

Ik besloot dus maar met Kathleen mee te doen, want #40dagenbloggen, dát is pas een uitdaging. Bijna was ik op dag 1 al een quitter maar nu, om twintig over elf 's avonds probeer ik nog snel een post te verzinnen. Ik bedacht me dat een vegetarisch receptje misschien wel een optie was, kwestie van die #dagenzondervlees-collega's een hart onder de riem te steken. Meteen mijn meest recente succes, een bowl ramen.

Michael en Olivia bestellen hun ramen rechtstreeks vanuit Japan, het is altijd een klein beetje feest wanneer er hier zo'n gigantische doos met Japanse postzegels door de 'pakjespostbode' afgezet wordt. Enige nadeel, meestal zijn ze niet veggie. Of kunnen we het toch niet helemaal goed lezen op de Japanse ingrediëntenlijst en twijfelen we en dan eet ik het niet. Principes enal.

Onlangs verzamelde ik mijn moed en nam ik het heft dus in eigen handen. Mijn veggie ramen-craving zou bevredigd worden. Zelfmaak, zonder recept mét restjes, 't was namelijk zondagavond! 

Wellicht is het recept dat volgt voor kenners totaal niet volgens de regels van de kunst maar mij heeft het alvast genoeg gesmaakt om het ook hier te willen delen. 

Ingrediënten:
een half bakje champignons (volgende keer neem ik speciale champignons uit de Chinese supermarkt), een teentje look, misopasta, sojasaus, zeewier, spinazie, lente-ui, voorgekookte noedels, tofu, ei, sesamzaadjes -en alles dat in een hoekje van de ijskast ligt en je wil opgebruiken, in mijn geval toen: paprika en wortel. Ik nam me voor om volgende keer ook edamame en sojascheutjes en silken tofu in huis te halen.

Werkwijze:
Stoof je gesneden champignons en look aan en doe er een half litertje water bij. Voeg 2 eetlepels misopasta en een scheut sojasaus, wat gehakte spinazie en zeewier toe. Laat even opkoken. Proef je mengseltje! (Ik vond het toen al lekker maar je kan gerust nog verder experimenteren.) Terwijl je bouillon op het vuur staat kan je je tofu bakken en een eitje koken. Neem een kom en leg er de voorgekookte noedels in, vul je bowl met bouillon en versier vervolgens met je toppings: tofu, sesamzaadjes, lente-ui, ei, paprika en wortel in mijn geval. 

Smakelijk!



1 opmerking:

Sarah 2 zei

Sarie, ik blijf je schrijfsels met veel blijdschap lezen en met de regelmaat van de klok kom ik op een inspiratieloze avond wat grasduinen door je arsenaal lekkere kookideetjes!

Nog steeds een fan van het eerste uur!

Sarah 2