zondag 19 juli 2015

#10boeken

Bijna een jaar geleden las ik bij Kathleen over haar tien favoriete boeken en besloot ik ook zo'n lijstje te maken. Eindelijk kom ik eraan toe en ik begin meteen met u te vertellen dat ik ga valsspelen, het zijn er meer dan 10. Oeps.


In willekeurige volgorde,

1. De boeken uit mijn jeugd, meteen al 3 boeken in plaats van eentje -en dan heb ik me nog ingehouden, zéér onterecht géén Annie MG. Schmidt, Astrid Lindgren of Marc De Bel,... maar wel:
Matilda van Roald Dahl (en bij uitbreiding de rest van zijn oeuvre)
Ik houd van de tuin van Monet - Christina Björk (ontelbare keren geleend in de bib van Mortsel)
Het Achterhuis van Anne Frank (dat boek heeft echt een hélé diepe indruk gemaakt op 11-jarige Sarah)

2. Eating Animals van Jonathan Safran Foer, toen ik het pas gelezen had schreef ik er enkele posts over: hier en hier. Ik zou het nog steeds naar het hoofd van elke verstokte vleeseter willen gooien in de hoop dat ie het ter hand neemt.

3. Blankets van Craig Thompson -als ik mij niet vergis- het eerste boek dat ik op aanraden van Michael las. Een graphic novel en wat voor één.

4. Het Gouden Ei van Tim Krabbé, een boek van de leeslijst van één van mijn favoriete leerkrachten Nederlands. Het Gouden Ei is een akelig verhaal, een erg kort verhaal ook. En toch... ik heb er weken niet van geslapen. En om nog even terug te komen op de man die mij dwong het boek te lezen. Soms heb je van die leerkrachten die hun vak ademen, Meneer Casteleyn, intussen helaas overleden, was zo iemand. Het derde middelbaar was het eerste jaar zonder handboek Nederlands en ik kan met het hand op het hart zeggen dat ik méér van hem heb geleerd dan van die twee jaar daarvoor samen. Poëzie, rijmschema's, theaterteksten en verhalen, hij besprak het allemaal. Meer nog, hij begon zijn lessen steevast met een verhaal oa. uit Dansen met de kippen van Jim Heynen (ook al zo'n topboek). Ik hing aan zijn lippen.

5. Mijn kookboeken, inderdaad, ik kan dat gerust lezen als een roman. Ottolenghi, Dorien Knockaert, Tessa Kiros, Jamie Oliver, Rachel Khoo,... Leg ze op mijn nachtkastje en ik ga geïnspireerd én met honger slapen.

6. IM. / De vriendschap van Connie Palmen. Dit zijn de boeken die voor mij de periode 2002-2004 weerspiegelen, het einde van het middelbaar en het begin van het hoger onderwijs, misschien moet ik ze nu, ruim 10 jaar later nog eens herlezen om te kijken wat ik er intussen van vind.

7. Hersenschimmen van Bernlef, het relaas van een man met Alzheimer. In het begin nog redelijk begrijpelijk maar gaandeweg onsamenhangender. Tot er flarden en op't einde losse woorden staan. Geniaal beschreven alsgetmijvraagt. Ik herkende er in elk geval mijn zieke grootvader in. Bernlef is overigens ook de auteur van één van mijn all time lievelingsgedichten.

8. Bossypants van Tina Fey en Yes Please van Amy Poehler, biografieën geschreven door mijn comedy-heldinnen. Hoe zij kunnen schrijven... jaloers is een understatement.

9. Elsschot, eentje uit mijn taal- en letterkunde studententijd. Ooit had ik het wilde plan om zijn volledig oeuvre (11 romans en novellen) te lezen, ik ben gestrand op 6 (Kaas, mijn favoriet!, Het Dwaallicht, Villa Des Roses, Een ontgoocheling, Tsjip & De leeuwentemmer). Misschien moet ik binnenkort nog maar eens een poging doen voor de rest.

10. Mijn mamaboeken, volgens mij het enige substantiële dat ik de laatste 2 jaar gelezen heb, persoonlijke toppers zijn onder andere: Opvoeders en huttenbouwers van Kiind magazine, Ouderschap vanuit je hart van van Ruiven-Bank & Mama van Celia Ledoux


Heb je op basis van mijn lijstje nog boekentips, laat ze vooral achter!

Geen opmerkingen: