donderdag 29 januari 2015

Gedichtendag 2015

... zag jij misschien dat ik naar jou,
dat ik je zag en dat ik zag hoe jij
naar mij te kijken zoals ik naar jou
en dat ik hoe dat heet zo steels,
zo en passant en ook zo zijdelijks -
dat ik je net zo lang bekeek tot ik 
naar je staarde en dat ik staren bleef.
Ik zag je toen en ik wist in te zien
dat in mijn leven zoveel is gezien
zonder dat ik het ooit eerder zag:
dat kijken zoveel liefs vermag.
                                       Joost Zwagerman


Als pubertje, toen ik voordracht en toneel volgde, heb ik enorm veel gedichten gelezen, verzameld en vanbuiten geleerd. Dit gedicht heeft jaren in mijn kamer en later op de deur van het toilet van ons appartement gehangen. Ik blijf het mooi vinden. Een andere all time favoriet vind je hier.

Geen opmerkingen: