woensdag 1 oktober 2014

#wereldveggiedag


Het idee voor deze blogpost kwam van Mme ZsaZsa, die de mosterd bij Lilith haalde. Het opzet is simpel: een hoop links naar vegetarische gerechten delen omdat het vandaag wereldveggiedag is. Ik had ongeveer een halve seconde nodig om te bedenken dat ik mee wilde doen. Sinds april dit jaar heb ik de kaap van het langer wél vegetarisch dan niet eten bereikt.

15 jaar al.

Mijn liefde voor eten was er altijd. Logisch gevolg daarvan, is dat er ook een liefde voor koken zich ontplooide, de eerste keer dat ik op het aanrecht gezet werd om mee te helpen was het al zover vrees ik. En als ik zie hoe dat drommeltje van ons nu al luidkeels "mmm..." roept als ze in de verte de groentenwinkel ziet, denk ik dat we voor de volgende generatie ook al safe zitten.

Op mijn instagram vind je met de regelmaat van de klok eetfoto's die vaak gehashtagd worden met #eetwatgepint, een bescheiden poging om mijn pinterest-prikbord te testen en -al dan niet- goed te keuren. Dus ook daar kan u zeker en vast terecht, maar omdat u nu toch hier bent, een overzicht van enkele favoriete gerechten:


 

Als ik morgen moet beslissen wat ik de rest van mijn leven als ontbijt zou willen eten dan kies ik avocado-smos. Het recept van Joanna is een goed begin, maar voor mijn part is het nóg beter als er ook: tomaat, rode ui en verse koriander in de smos zit.

De bloemkooltaart van Dorien, en bij uitbreiding gewoon alles op haar blog.

Gisteren nog alweer op ons bord, vandaag gewoon hier: de wraps van Michael.


 

Ideaal om in grote getale in uw diepvries te hebben zitten en om instant indruk te maken op het Antwerpse mama's houden van eten-facebookgroepje: bietenburgers. Epische proporties hebben ze al bereikt in dat groepje. Binnenkort in elke Antwerpse diepvries alsgetmijvraagt. Trouwens ook lekker met wat couscous en groentjes.



En nu ik er toch over begin, couscous (vooral deze). Het recept van Albert Heijn: couscous met verse kruiden en granaatappel is hands down mijn favoriet. Ik voeg nog wat ras-el-hanout toe en bak er wat halloumi bij.



In de categorie recepten die ik met mijn ogen toe kan maken: risotto met champignons (of ei), quiche of filodeegtaart, pizza, courgette- of pompoenfritters of spinaziepannenkoekjes, gewoon nen doodsimpele wok met tofu zoals vanavond of Mexicaanse sla (sla en andere groentjes naar believen, veggie gehakt+pikante tomatensaus, zure room, chips en wat gemalen kaas, veggie hoeft dus niet persé gezond te zijn).


                

En dan tot slot, pasta, in al zijn vormen en maten, ook altijd goed.

Deze noedels met miso en gember zag ik onlangs verschijnen op smitten kitchen en lagen binnen de week op ons bord. Gelukkig, want ze zijn héérlijk.


 

Deze venkel- en tomatenlasagna is dat ook en totaal geen werk. De prei-ricotta-tomaten lasagna van Jamie Oliver mag er overigens ook zijn. En uiteraard is ook een gewone groentenlasagna altijd de max. Mijn ultieme luievrouwentip omtrent gewone groentenlasagna is trouwens de volgende: maak spaghettisaus en vries ze in, als ge dan eens goesting hebt in lasagna moet ge enkel bechamelsaus maken. Gemakkelijk zat.

Citroen-orzo met spinazie, feta en amandelen is ook een super lekker slaatje of bijgerecht en tevens goedgekeurd door de vrouw die dit alles in gang zette.

Tortellini's in de wok. Knapperige groentjes, pasta en veel boursin, dat kan niet anders dan een succesrecept zijn.



De overheerlijke tagliatelle met pompoen en prei van Stien, die ik bij gebrek aan feta in de ijskast ook gewoon met parmezaan maak, mag ook niet ontbreken.

Tot slot, nog een laatste favoriet: de asperge carbonara van BBC Vegetarian food -een van mijn favoriete magazines- 



Het allerbelangrijkste ingrediënt is parmezaan, véél parmezaan, als zoute vervanging van het spek in de klassieke carbonara. Het recept is trouwens ook multifunctioneel, afgelopen week heb ik het nog gemaakt met een prei/champignon/diepvrieserwtjes-combinatie omdat asperges momenteel niet te betalen zijn. Over asperges gesproken, dat het maar rap terug het seizoen is want dan kan ik de asperge pasta van Ilse proberen. Zoveel spijt dat het er niet meer van gekomen is afgelopen lente. 

Het leven van een voedsellievende veggie is hard, jom.

Geen opmerkingen: