donderdag 7 augustus 2014

Worldbreastfeedingweek 2014

Ter ere van worldbreastfeedingweek (elk jaar van 1 tot 7 augustus) wilde ik ons borstvoedingsverhaal delen. Maar, afgelopen week heb ik een paar avondjes mijn allerliefste clusterkindje aan de borst gehad waardoor lappen tekst typen niet altijd zo makkelijk verloopt (uiteraard is de lievelingsborst ten huize indestad de linkse waardoor mijn goeie hand zich altijd ter hoogte van babybillen bevindt). Dus, wegens teveel borstvoeding, (nog) geen borstvoedingspost. Oh ironie! Gelukkig heb ik wel een telefoon vol borstvoedingsfoto's en is een instagrammeke net iets makkelijker te maken met uw niet-dominante hand.

Net zoals vorig jaar heb ik dus de afgelopen week dagelijks de mensen op mijn instagram geambeteerd met een borstvoedingsfoto. En hoewel 'borstvoeding' zonder twijfel een héle grote factor was in wat eerste moeizame weken vol miserie waren. En was ik daar vorig jaar deze tijd nog niet helemaal over, kan ik met de hand op het hart zeggen, dat het gevoel nu helemaal anders is. Al geef ik gerust toe dat die lastige start in het achterhoofd soms nog wel speelt en ervoor zorgt dat we extra gemotiveerd zijn om door te gaan (zolang wij beide willen). Misschien halen we wel de 2 jaar-norm waar de wereldgezondheidsorganisatie voor pleit.  

En hoewel ik met Olivia enkele afspraken heb, zoals daar bijvoorbeeld zijn: geen borsten flashen aan de volledige Sfinkswei, weiger ik mezelf te verstoppen als ik haar, een bijna 17 maander, voed. Want misschien kunnen we zo andere mensen overtuigen dat het niet zo raar is, mensenmelk geven aan een mensenbaby. Misschien kunnen we zelfs mensen in 'the biz' (Kind&Gezin, vroedvrouwen en pediaters om er maar enkele te noemen) sensibiliseren, zodat de mama's die het graag willen proberen, meteen goed begeleid worden.  

En misschien, héél misschien moet de wereldgezondheidsorganisatie dan ooit geen worldbreastfeedingweek meer organiseren, omdat wat doodnormaal was, terug normaal is. Stel je voor!

#wbw #worldbreastfeedingweek #breastisbest #normalize

 
1.2013 
 2.2013
 3.2013
 4.2013
 
 5.2013
 6.2013
 7.2013
 
 1.2014
2.2014 
 3.2014
4.2014 
 5.2014
 
6.2014
7.2014 



2 opmerkingen:

Tiene zei

Proficiat met de Bv!! Ik haalde het hier maar tot 15 maanden bij de zoon wegens de zwangerschap, kan er wel weer aan beginnen binnen dikke twee maanden!

sarah zei

'maar tot 15 maanden' komaan hé, ook een hoera voor jou, hoor. :)