dinsdag 26 augustus 2014

Borstvoedingsattributen

Van links naar rechts, van boven naar onder:

MilkTrays supergemakkelijke melkijsblokjesmaker en wegens 30ml. per staafje ook goed te gebruiken in het begin, wanneer je géén gigantische hoeveelheden kolft. Door de ideale vorm passen de melkijsblokjes trouwens ook bevroren in de meeste flessen #ontdooigemak

Mammae bh bedacht door mama's voor mama's. Ik heb de indruk dat je in mama-land ofwel heel erg voor, ofwel tegen bent. Ik ben alvast fan, ik voel me er 'bedekt' en dus gemakkelijk in.

Weleda borstvoedingsthee na veel verschillende merken proeven, voor mijn part de lekkerste borstvoedingsthee, warm of koud te drinken (eventueel met wat suiker), het goedkoopst bij IU.

H&M voedingstopjes ftw. De eerste weken (toen ik nog geen borstvoedingsBH's had gekocht) liep ik er dag en nacht mee rond. Nu, na 17 maanden, gaan ze eigenlijk nog steeds alle zes recht van het wasrek aan mijn lijf. Al draag ik ze tegenwoordig enkel nog onder een hemdje/non-bv-vriendelijk-t-shirt/thuis/'s nachts met een pyamabroek of shortje. Het beste kledingstuk ooit.

Voedingskussen. Wij kochten -tijdens mijn weeën- nog rap een boppy-kussen, maar vooral in het begin was ik daar niet zo blij mee. Het paste niet zo goed want Olivia zakte weg tussen mijn buik en het kussen. Ook leek het alsof mijn bovenlichaam niet lang genoeg was, en hoewel dat allemaal beterde toen Olivia groter werd, zou ik bij een volgend kindje zeker een ander voedingskussen overwegen. Tijdens een workshop bij Boobs n burps kreeg ik namelijk een mybreastfriend in mijn handen geduwd, en die zat wel juist! Ik raadde deze aan aan een vriendin en hoorde vervolgens niets dan lof. 

Voedingsbadpak, behalve mijn meest elegante badpak ooit, eigenlijk gewoon een excuus om het over het merk boob te hebben. Eerst en vooral, check dat logo! Ten tweede: (redelijk) betaalbare en mooie voedingskleding. Love it. Nog twee andere favorieten: Mama feels good & Pomkin, ik kocht al 2 jaar achter elkaar de Marguerite-jurk, vorig jaar in de groene kersenversie (voor de babyborrel) en dit jaar in de blauwe versie met flamingoprint. Beide jurken zijn zo ongeveer mijn vaste kledingstuk zo gauw de zon een beetje schijnt. Verder ook fan van de stockverkopen van Froy en Dind & Fragile voor BV-vriendelijke -betaalbare- kledij.

Mammae soft. In mijn geval pas gekocht na de stuwing maar ik ben er zeker van dat deze bij een volgend kindje die eerste dagen goed van pas zal komen.

Medela Freestyle, 100% zijn geld waard (al geef ik eerlijkheidshalve toe dat wij hem 'kochten' met een cadeaubon van het ziekenfonds) en nog steeds mijn compagnon op het werk (ik kolf nog altijd 10 minuutjes wanneer ik de avondshift heb).

Wasbare compressen. In het begin gebruikte ik 's nachts wegwerp en overdag wasbare compressen, maar intussen ben ik helemaal om. I <3 wasbare compressen. Die van Medela en die van Mammae zijn aangenaam in gebruik. Ge zou bijna spijt krijgen dat uw borsten na 17 maanden min of meer zindelijk zijn.

Lansinoh, opnieuw het goedkoopst bij IU, een musthave voor kloven en andere pijnlijke zaken. En je hoeft je tepel niet af te wassen voor je kindje drinkt. #ideaal

H&M bv-t-shirts, intussen trekken ze wel een klein beetje veel in teuten maar ik heb er toch al veel plezier van gehad, goed om in huis te hebben en af te wisselen met duurdere exemplaren. Al kan je natuurlijk, als je handig bent, ook zelf bv-shirts maken met goedkope Hema-t-shirts.

Medela Calma, de flesjes'teut' dankzij de welke Olivia een goeie drinktechniek heeft geleerd (maar echtintecht, dat verhaal komt nog). Daarom alleen al levenslange Medela fans. Van een vriendin kreeg ik trouwens de tip dat dit speen ook op Hema-flesjes past. #gemakkelijk

En dan mogen andere bv-mama's zich nu in de commentaren laten gaan. Wat vond jij onmisbaar die eerste weken? Wat gebruikte je 6 maanden / 1 jaar later nog? En wat waren de miskopen? 

Disclaimer: als je de bovenstaande links volgt kom je uit bij de webshops van twee favoriete winkels:  
Mammies & Pappies in Mortsel en Boobs-n-burps in Gent, Dilbeek en Antwerpen. 
#geldmoetrollen ofzo



4 opmerkingen:

nina zei

Hoi Sarah,

Ik kwam nog eens bij jou en je schattige dochter kijken!
Grappig, ik geef dus al bijna vier jaar non-stop (eerst de oudste, toen een tijdje samen en nu alleen nog de jongste) en nagenoeg 'attribuutloos' borstvoeding... Ik ben dan ook een beetje gemakzuchtig en niet zo van de gadgets ;).
Ik draag gewoon mijn normale kleding (en de halzen daarvan zullen door de jaren heen wellicht iets uitgelubberd zijn, maar het gaat meestal best ;)), gebruik geen speciale kussens of omslagdoeken etc. Het enige dat ik ook wel kan aanbevelen is een fijne dubbelzijdige elektrische kolf, al is dat nu ook al een jaar ofzo niet meer nodig. Ik heb dus behalve mijn borsten echt helemaal niets nodig (en heb het geluk dat ik op de eerste paar dagen na de geboortes na echt nooit ook maar iets van problemen ondervonden heb). Dus als je het mij vraagt is het grote voordeel van borstvoeding juist dat je zo weinig nodig hebt ;).

sarah zei

Altijd welkom! Nu Olivia wat groter is merk ik ook wel dat ik inderdaad minder en minder gadgets begin te gebruiken -het voedingskussen ligt inmiddels op zolder, borstcompressen liggen ongebruikt in de schuif, mijn kolf gebruik ik uitsluitend als ik de avondshift moet werken, ik draag ook terug mijn 'gewone' BH's en 'flap' die omlaag en de gewone t-shirts met uitgelubberde halzen zijn hier ook al niet meer te tellen, hoor. Maar als Boobs 'n Burps, een borstvoedingswinkel bijna achter mijn hoek solden doet, dan kan ik mij toch (nog) niet inhouden ;)

Tiene zei

Leuke post! Handig denk il voor mamas, ikzelf heb echter amper dingen aangekocht, ik heb zelfs nog nooit een compres gebruikt, gek he, ik heb nu echt overproductie ( baby verslikt zich vaak) maar heb nooit een lek, de melk schiet bij mij niet 'zomaar' toe, enkel als ze effe drinkt of als ik kolf, en van die zalf nam ik ook nooit, is ook duur, ik gebruikte eerste keer compressen van kamillethee, een echt wondermiddel voor kloven, en deze keer nergens kast van gehad, omdat de BVperiode nog niet lang geleden was. Kleedje van king louie vind ik nu wel handig om eten te geven, maar heb geen speciale Bvkleding....ben gewoon lui en geraak niet snel in de winkel nu met twee kleine kinderen

sarah zei

Kamillethee compressen, dat ga ik onthouden! Mijn borsten zijn echt superlang totaal niet zindelijk geweest. Als ik een schattig kindje zag op't werk (in een bioscoop kom je die wel'ns tegen) dan kreeg ik stande pede een tsr. Zéér vervelend! Oh, King Louie! Voor Olivia's verjaardag had ik een King Louie jurkje en Olivia een Petit Louie exemplaar. Die zijn allemaal zooo mooi :)