dinsdag 21 januari 2014

Het grote dring eens wat media op aan je lief spel*

Toen Michael na 18 dagen samenzijn 3 weken naar Japan trok werd ik achtergelaten met mixcds, dvds en comics. Hij kreeg op zijn beurt van mij een naarstig in elkaar gestoken overlevingspakket met het lichtere (letterlijk: want op luchtpostpapier geschreven) werk: teksten, gedichten en foto's. Toen begon het dus al. Dingen opdringen.

We zijn eigenlijk niet meer gestopt. Met de regelmaat van de klok worden er gelezen en goed bevonden blogposts doorgestuurd of grave scènes uit alleen bekeken films of series voor de andere terug opgezet.

Vanaf 2014 doen we't officieel, dat opdringen. Zeker 3 keer, alles mag, maar liefst iets waarvan je denkt dat de ander het wel zou kunnen smaken, en je moet het zelf ook verslonden hebben.

En zo kwam het dat Michael eindelijk Lucky number one heeft uitgelezen. Over foodcritic Matthew Amster Burton die met zijn dochter Iris en vrouw Laurie een maand een appartement in Tokyo huurt en er de couleur locale in al zijn smaken meemaken. En voor u zich afvraagt waarom Michael dit boek niet al eerder verslond, hij stelde dit uit omdat hij vreesde voor teveel Japan-heimwee. Soms heeft Michael rare redenen om boeken (nog) niet te lezen. Het eerste boek van Amster-Burton (waarin hij vertelt over hoe hij voor zijn dochtertje kookt als stay-at-home-freelance-over-eten-schrijvende-papa) werd overigens geweigerd als lectuur tot ik effectief zwanger was, terwijl ik hem al zeker 100 keer op geregelde tijdstippen dat boek aan het (proberen) opdringen was.

Nu, voor wat hoort wat, zo kwam het dat ik vorige week mijn eerste Koreaanse film zag. Gebaseerd op een manga uit de jaren '90: Old Boy. Heavy shit enal. Als de Amerikaanse remake die vandaag uitkomt even goed is... Ik weet nog steeds niet of ik de film nu goed of slecht vond eindigen. We hebben er al ettelijke uren over gepalaverd, dat het niet altijd over Olijfje of het werk moet gaan, me dunkt.

Next up: Eating Animals - Jonathan Safran Foer (Michael) & Me talk pretty one day - David Sedaris (Sarah). We houden u op de hoogte!

 *Noot: Het helpt als je beide een gezonde dosis kijkbuiskind in je hebt zitten (series! films!) en verder ook leest, geïnteresseerd bent in podiumkunsten (Sarah), muziek en games (Michael). Bottom line: alles wat de moeite op eender welk gebied wordt met veel plezier door ons verorberd en soms word je daar een ander mens van en wil je daarover van gedachten kunnen wisselen met je lief.

Geen opmerkingen: