vrijdag 5 augustus 2011

Commisj'kes

Wanneer ik in de buurt ben van supermarktkarretjes en -mandjes hou ik altijd mijn ogen open voor het beste dat daar te vinden is: namelijk: de boodschappenlijstjes van iemand anders*.
*noot: enkel zelfgevonden boodschappenlijstjes tellen, liefst doorstreept en op een vodje papier geschreven. Achtergelaten rekeningen zijn niet half zo plezant. En hoewel ik helemaal voor recyclage van papier enal ben, wil ik u graag even aanmoedigen uw boodschappenlijstjes indestad en omstreken gewoon in het mandje achter te laten, met dank.  
Niet alleen kan je daar inspiratie voor het weekmenu vinden. 't Is eveneens vermaak van de bovenste plank. Toon mij uw boodschappenlijstje en ik zeg u wie u bent, is een aanrader. 
Ik doe het nekeer voor, hier gaan we:
Sommige zijn gewoon saai, of drinken alleszins teveel.

Andere doen Nicci French gewijs aan co-auteursschap voor hun lijstje. Geweldig vind ik hoe hier maar één optie voor het weekmenu opgepikt wordt en de andere straal genegeerd. De co-auteur is overigens duidelijk een liefhebber van de ongezondere dingen des levens (choco, suiker en pita) om de koekjes dan toch op de valreep nog te elimineren. Nuja, ik had ze daarop laten staan, al was het maar om die melk of kamillethee mee door te spoelen.
Ook een koppeltje alhier, maar Jens heeft het in dit geval nog niet tot co-auteur geschopt, nog niet zolang samenwonend, alsgetmijvraagt. Wel krijgt ie woensdag, wanneer de vrouw des huizes niet thuis is  #girlsnight, noedels met kip en tomaatjes, attent nietwaar? Voor dit boodschappenlijstje gok ik op tweeverdienende twintigers, in het bezit van een druk sociaal leven. Dat laatste onder het mom: 'we pakken het ervan zolang er nog geen kinderen zijn'. 
Jens en zijn eega doen van zaterdag veggiedag. Spaghetti, omdat er veel vrienden op bezoek komen en dat gemakkelijk voor een grote groep te maken is. En ook wel omdat dat gewoon hip is, zo'n beetje half veggie zijn *voor alle duidelijkheid: dit is geen verwijt, gewoon een vaststelling klein detail daaromtrent: ik ben altijd veggie en dus ook altijd hip, aahjaa... 
Zondag is uitrust en ontkaterdag en dan worden er rap, gemakkelijk, vettig én goedkoop croqueskes gemaakt. Goedkoop, want het budget moet in't oog gehouden worden wegens al teveel uit eten en gefeest deze maand. Gelukkig zijn er nog de maaltijdcheques die het eetbudget duidelijk uit het slop gaan halen.
Doch, mijn kostbaarste lijstje is dat hierboven: duidelijk van een lief en schattig bomma'tje, ik gok zo'n jaar of 85. De kinderen mét achterkleinkinderen komen zondagmiddag op bezoek, zo rond een uur of drie. Voor de kinderen is er koffie met melk en suiker, voor de achterkleinkinderen cola en frietjes met mayonaise (in een koffiefilter wegens te lui voor het maken van puntzakjes *elke gelijkenis met mijn eigen grootmoeder berust op louter toeval*). En toen ik 'badschuim rozekes' zag staan, toen smolt mijn hart een beetje...

Fan van de boodschappenlijstjes? 
Check dan zeker eens deze jaszakschatten en de postparels en mailjuweeltjes.

Geen opmerkingen: