zaterdag 21 november 2009

Mijn kringding

Een van 118 websites die ik via mijn google reader op regelmatige basis volg, is de blog van doe.c.doe.
Ik hou van haar vintage borduurpatronen, haar ingescande breiboeken en haar fotografie. Waar ze verder ook héél regelmatig verslag van uitbrengt zijn de spullen 'recently thrifted'. Een goede vertaling bestaat niet echt, maar het komt erop neer dat het de schatten zijn die ze recent vond op de rommelmarkt en in de kringloopwinkel. En áltijd ben ik jaloers, want het zijn pareltjes die ik maar niet terug kan vinden in de kringloopwinkel vlakbij.

Ik loop er nochtans heel regelmatig binnen en mijn grootste geluk tot gisteren was een lading theatertijdschriften (Etcetera, De Scène en Documenta) voor maximum 0,25 eurocent per magazine. Diegene met interessante artikels of volledige jaargangen heb ik toen gekocht. En ik was blij met mijn buit, maar bleef toch nog op zoek naar spullen met een véél hogere coolheidsfactor, genre doe.c.doe, dus.

Toen ik gisteren een bezoekje bracht aan de kringloopwinkel maakte M. mij attent op een hoekje achteraan rechts waar niet langer oude borden, lepels en vorken stonden!

Iemand had zijn handwerkcollectie van de hand gedaan. Voor de geïnteresseerden, denk: breinaalden in ALLE maten en soorten, stoffen, een oude niet meer werkende Singer (grote liefde!) voor €40, andere nog wel werkende naaimachines en knopen, knopen, knopen.


Honderden knopen lagen er, zomaar voor het grijpen. Een beetje onwennig begon ik te graaien in de ongeprijsde mandjes. Zoveel mooie knopen en té weinig tijd, we gingen immers maar even snel binnen en buiten. Terwijl ik me afvroeg hoeveel dit grapje me ging kosten bleef de ene na de andere mooie knoop aan de oppervlakte van de verschillende mandjes verschijnen.

Een goeie tien minuten later stond ik terug op straat met knopen en een toevallig gevonden aflevering van De Scène uit 1993 waarin een interview staat met Patrick de Groote over Antwerpen 1993, voorloper van de Zomer van Antwerpen, thesisonderwerp van ondergetekende.
Maar ik stond daar dus vooral met knopen. Mooie knopen én goedkope knopen, want -en ik citeer de dame aan de kassa-
hmm... 1,5 euro voor alles?

Yay!

Mag ik u presenteren: recently thrifted:

Wie ook wil, haast je, want ik ga dadelijk nog eens terug!

+++
En als u zich afvraagt wat ik 'begot' allemaal ga doen met die knopen. Sinds kort ben ik geobsedeerd door knopen-oorbellen. Ziehier mijn collectie tot nu toe:

Mijn fototoestel weigert momenteel om betere, scherpere foto's te nemen. Ik blijf proberen!

Daarnet tikte ik ook nog 'Button' in bij mijn favoriete items in de google reader en dat leverde onder andere het volgende op:

Een hangertje voor een ketting en een broche (door Sister Diane), een koperen kat met knopen-ogen (door Annette), een tas met knopenboom (door Daniele Sinhorelli), een fotokadertje (door Cindy van Romantic home), uilen en nog meer uilen en een bed-organizer en een knopen-boeket en ringen (door Nikki van Whimsy love), een onderzetter (door Linda Permann), een mozaïek (door Jo van Button candy), een krans (door Nicole van Craftapalooza) En als ik die allemaal gemaakt heb, dan begin ik aan de blog: Button candy en koop ik het boek Button it up.

Inspiratie genoeg dus, en meteen ook mijn rechtvaardiging om dus dadelijk nog eens voor de volle 1,5 euro knopen te gaan kopen!

Geen opmerkingen: