woensdag 6 mei 2009

Vide Frigo...

Zondag 26 april was het dan tenslotte aan mij om jarig te zijn. Het werd een zeer geslaagde dag waarop ik me heel gelukkig voelde door de lieve mensen om me heen. Deze mensen waren er omdat M. en ik ze uitgenodigd hadden voor 'Pimp the pizza', the party!


Reminder die aan de ijskast kleefde: beware of the kitties!

Het door ons verzonnen concept gaat als volgt, gasten brengen een vers pizzadeegje of een margharita-pizza mee en de gastheer/vrouw zorgt voor een ijskast voor lekkers om op de pizza te doen. Zo geschiede ook bij ons.
Al hebben wij wél het geluk een ijskast 'over' te hebben (er is er
hier eentje ingebouwd maar hadden er 4 maanden eerder een gekocht voor ons schimmelappartement).
Normaal staat enkel onze eigen ijskast aan, aangezien die ook een diepvries heeft, maar voor de gelegenheid vulden wij dus ook onze tweede ijskast met lekkers, en dat mag u allemaal nogal letterlijk nemen:




Even een kleine beschrijving van wat er oa. allemaal in zat: 4 potten tomatensaus, 10 bollen mozzarella, kruiden, 2 paprika's,
2 bakjes champignons, ui, mais, ananas, olijven, zongedroogde tomaten, spekblokjes, hamblokjes, 2 bakken bier, wijn, cola, fanta, artisjokken, fruitsap, een zakje of 4 gemalen kaas, verse basilicum, een zak spinazie, sardientjes, ansjovis, tonijn, garnalen, ricotta, salami,... -believe me, er was nóg meer.
Verder waren er nog chips, taco's met salsa en bruschetta met 3 soorten tapenade als voorafje en 24 clown-ijsjes als dessert.

Hierbij moet ik toch nog even mijn dank uitspreken voor de Italiaanse week in 'den Aldi', u kwam net op tijd!


Het was een gezellige middag waarop er veel, maar niet voldoende gegeten werd. Zo kwam het dus dat M. en ik nog met een halfvolle ijskast achterbleven. De afgelopen week volgde dan ook een mooi staaltje van 'vide frigo': olijven, zongedroogde tomaten, basilicum, bakje champignons, spekblokjes & hamblokjes, een zak spinazie, aubergine, mozzarella, gemalen kaas,... en meer van dat werden door ons op elegante wijze verorberd.

Omdat het zo'n onverwacht culinair goede week werd hier een
paar van onze topreceptjes:

Maandag maakte ik een spinazie-fetaburrito uit mijn nieuw gekregen 'United wraps' kookboek (---dank aan zus E. en haar liefje G.). Heerlijk was het!

Met de overschot van de wraps stond er de dag daarna overheerlijke wrap met ei op het ontbijtmenu.




Vervolgens werd er plaats gemaakt voor een goed stuk vlees voor mijn lieve M. (lees steak met frans brood en Heinz boontjes in tomatensaus) en omdat ik die vlezige behoefte niet zo deel, werkte ik verder aan de vide frigo met een van mijn persoonlijke lievelingskostjes: risotto met champignons en peterselie (en voor de gelegenheid ook zongedroogde tomaten).


Naast -nog eens- pizza aten we deze week ook Eggplant parmigiana. Geweldig oven-eten dat wel wat werk kost maar zó de moeite waard is.


En om te vieren dat onze frigo leeg was en in navolging van het etentje bij Canton ('de chinees') op Michael's verjaardag gingen we tenslotte uit eten, bij -geloof het of niet- 'de Italiaan'.
Het werd Primo op de Dageraadplaats, wat een aanrader!
Primo is een restaurant van de familie Peppa, eigenaars van wel meer vrolijke plekjes zoals Berlin en Bar Italia (allebei te Antwerpen), Pastis (Mortsel) en een van mijn favorieten: Cosmo (Boechout).
We gingen er dus eigenlijk al van uit dat het wel goed zou zijn en inderdaad, na een uurtje of twee was de bevestiging er, voor €80 hebben we bijzonder lekker en goed gegeten (en al helemaal niet te weinig of te lang moeten wachten zoals sommige online reviews beweren).

We begonnen -uiteraard- allebei met een aperitiefje, M. nam campari
en ikzelf koos voor een lekkere lambrusco. Bij de voorgerechten en het hoofdgerecht dronken we dan een karaf rosé.
M. koos als voorgerecht een carpaccio van rund en ikzelf kon niet weerstaan aan het bordje antipasto primo dat voor de gelegenheid van ansjovis en parmaham was ontdaan. Ik kreeg dus een aangepast veggie bordje met tomatenbruschetta, gemarineerde aardappelen, artisjok, olijf, champignon, courgette, rucola,... Attent en heerlijk.
Als hoofdgerecht koos M. voor Pasta alla vongole en gezien hoe smakelijk hij ervan at, leek dat mij zeker in orde. Mijn hoofdgerecht stond vervolgens in het teken van mijn voorliefde voor champignons, ik koos zonder aarzelen voor de pasta met eekhoorntjesbrood en tapenade van truffel gebonden door een romig sausje.
Overheerlijk, al waren de laatste 10 happen een beetje teveel gedrenkt in olie (ik bespaar u de details, een paar uur later). Ook M. heeft trouwens van deze pasta geproefd en was er zeer over te spreken.

Hoewel ik eigenlijk genoeg gegeten had kon ik tijdens het drinken van mijn muntthee, niet weerstaan aan nog een dessertje. Het dessert van de dag was een schuimpje (ijsje) gemaakt van limoncello met vanalles goeds (ik gok: room, suiker en eiwitten) dat vervolgens ingevroren werd. Ikzelf vond het heerlijk fris en zoet tegelijk, maar M. die intussen aan de Italiaanse koffie zat kon mijn mierzoete dessertje niet echt
pruimen. Ik kon het mij niet aantrekken en heb het tot de laatste hap opgesmuld! Primo is zéker zijn geld waard.

En terwijl ik dit allemaal schrijf hoop ik van harte dat jullie iets te snoepen, knabbelen of eten hebben. Ik ben tijdens het schrijven over al die lekkere dingen alvast aan deze begonnen:

Het zomert in mijn mond!

tja, wat kan ik zeggen, I love food (en 30rock)...

***Update***: morgen zal ik proberen om de recepten van de wrap met spinazie en de eggplant parmigiana via pdf online te zetten. Voor -hopelijk- veelvuldig gebruik van jullie kant!

1 opmerking:

Anoniem zei

8 uur 's morgens en ik heb zin in een lekkere pasta met mozarella, zongedroogde tomaatjes, paprika, champignons,en nog veel lekkers uit de vide-frigo ...
rara, van wie ben ik de moeder ?